Bildt-Gebaren

Bildt-Gebaren © 2021 verschillende grootte, bewerkte foto’s

Afgelopen november arriveerde Nynke Deinema op het Bildt, een kuststrook aan de Waddenzee en een van de oudste Nederlandse polders die ooit deel uitmaakte van de Middelzee. Voor Galerie Westerstorm creëerde Deinema het project Bildt-Gebaren, geïnspireerd door het Bildt en de zeggingskracht van non-verbale communicatie.

Het lichaam staat centraal in het werk van Deinema en functioneert als ruw materiaal om mee te communiceren en om emoties, ideeën, verlangens en angsten op te wekken. Voor Bildt-Gebaren verkennen haar handen zoekenderwijze het dijklichaam en fungeren als bemiddelaar tussen het landschap en het menselijk lichaam. Deze verkenning legt zij vast met haar camera en middels het abstraheren en bewerken van beeldmateriaal gaat Deinema op zoek naar de schoonheid van imperfecties. In intuïtieve, ritmische bewegingen gaat zij over het fotopapier en benadrukt zij de rauwheid. De bewerkingen vormen een emotioneel tactiele laag waarbij ruwe witte randjes tevoorschijn komen vanuit de achterzijde van het fotopapier en zowel worden aangezet als verzacht door pasteltinten. Het geregistreerde beeldmateriaal vormt ook de basis voor enkele fotomobielen, die worden uitgelokt om zich voort te bewegen door de langslopende bezoeker en het blazen van de westenwind.

Volgens Deinema vormt het landschap als het ware een huid, de huid van de aarde. Als een huidlaag bedekt de natte, gerimpelde klei en het zachte gras het dijklichaam. De connectie tussen het landschap en het lichaam wordt nog kennelijker in de door haar handen samengeperste Bildtse klei met waddenklei, welke zij vormt tot keramische objecten en beschilderd met goudluster om het contrast met de ruwe klei te accentueren.

Met Bildt-Gebaren verweeft Deinema de zeggingskracht van non-verbale communicatie met een landschap dat niet overmatig mag spreken.

tekst: Fay van Blitterswijk (kunsthistorica)

galerie Westerstorm 2021

Subscribe

Subscribe to our e-mail newsletter to receive updates.